Neosporno je da postoji strahovit „eksplanatorni jaz“ između
stepena primjene nauke u današnjem
svijetu i njenog stvarnog razumijevanja.
U laičkoj svijesti, svakodnevna postignuća nauke, izumi koje koristi, nesamjerljivi su spram mističnog svijeta
naučnog istraživanja. Naučnici stoga postaju sve zatvorenija zajednica
„alhemičara“ i „mistika“ današnjice, finansijski zavisni od podrške modernih
„dvorova“, sila-koje-jesu, nesposobni da slobodno artikulišu svoje zamisli
masama i svoju djelatnost pretvore u humanističku,
odnosno direktno povezanu sa ostalim stvaralačkim izrazima čovjeka, te
zadovoljenjem njegovih istinskih potreba. Primjeri zloupotrebe nauke, ili,
tačnije, njenog razvoja u nehumanom kontekstu
(manipulacije, sve savršenije oružje i eksploatacija), pokazuju se kao
korišćenje najopširnijeg planiranja i racionalnosti u iracionalne svrhe – barem iz perspektive većine stanovništva. U
svim takvim slučajevima, naučnici su objektivnost shvatali kao neutralnost,
zadubljeni u strogo operacionalizovane parčiće mozaika naučne zagonetke,
indiferentni prema široj svrsi, slijepi za totalnost
procesa (jednog istraživanja sprovedenog od strane konkretnog društva)! Da
bismo izbjegli svijet super-racionalnih (u smislu planiranja svoje koristi) „arhitekta društva“ i
„inženjera duša“, te slijepo pokornih i automatizovanih masa, potrebno je:
1.
osviješćenje
masa, oslobođenje, podizanje nivoa sveopšte odgovornosti i kompetencije
2.
povratak svestranom, etički zabrinutom naučniku
Obje tačke se čine problematičnim (a i same su tek dio šire slike).
Druga zahtijeva kraj uskih naučnih „specijalizacija“ i haotičnosti nauke kao cjeline, te istinsko shvatanje prirode i
implicitnih postavki nauke: što duboko zalazi u „heretičnu“ oblast filozofije,
a i može zahtijevati takvu sintezu i praksu koja se ne bi mogla izvršiti doli u
kvalitativno drugačijem društvu.
Jedan od najznačajnijih napora u oblasti filozofije nauke, i zanimljiva polazna
tačka ka novim shvatanjima – ostaje
rad Tomasa Kuna, „Struktura naučnih revolucija“ (1962.).
Malo koja druga knjiga je izazvala toliko plodonosnih diskusija o samoj prirodi
nauke tokom XX vijeka. „Kunovskim“ rječnikom rečen, Kun artikuliše radikalno
drugačiju paradigmu, uistinu potpunu pobunu protiv tada vladajuće paradigme,
naslijeđene od logičkog neopozitivizma. Ipak, čuvajmo se pretjerane upotrebe
Kunovih termina, jer nikakvo „preobraćenje“ ili „geštalt-pomjeraj“ ovdje ne bi
bili na mjestu – i sagledajmo dva različita stanovišta,
ne „paradigme“.
Pozitivizam posmatra nauku prije svega kao akumulaciju, neprekidni zdravorazumski marš ka sve tačnijem i
sveobuhvatnijem shvatanju stvarnosti. Akumulativni progres je, stoga,
neizbježno evolutivne prirode: nizanje naučnih podataka i otkrića, rađanje
savršenijih iz grubljih oblika. Kao što i Kun u svojoj knjizi oštro kritikuje,
prema ovom viđenju teorije ne bivaju „poražene“ ili „odbačene“, već samo smještene u okvir još sveobuhvatnije teorije,
uz uklanjanje mogućnog nenaučnog i „špekulativnog“ viška. Očigledno je da
ovakva koncepcija ignoriše hipotetički karakter svakog naučnog poduhvata,
rukovođenog pretpostavkom i naučnom maštom, sve protivuriječnosti u
ljudskoj praksi i saznanju, radikalne razlike teorijskih sistema, pa i
promjenljivost same stvarnosti koju naučnik izučava (naročito društvene). Uz
to, polazi od nikada opravdane itekako „metafizičke“ postavke o mogućnosti trajnog poklapanja bića i
saznanja, sa čim se mnogi od najvećih filozofskih umova ne bi nimalo
složili. Ja bih rekao da je ovakvo stanovište samo mentalni produkt, nužno
jednostran, jednog aspekta društva: svega stabilnog, funkcionišućeg,
kontrolišućeg. Samo u takvom kontekstu se progres
može činiti kao ravna crta koja samo usavršava
postojeće (sisteme), bez njihovog prevazilaženja
i radikalnog odbacivanja.
Sa druge strane, koliko god se Kun trudio da predstavi svoj napor kao induktivni, kao spontano izranjanje
sistema iz sinteze zajedničkih odlika niza naučnih preokreta... on prije
ostavlja utisak a priori datog sistema,
relativno krutog, koji uklapa konkretnu građu (Kopernika, Njutna, Ajnštajna...
i još koliko!) u neku od svojih deduktivno izvedenih kategorija. Najbolje što
se može reći o Kunovom poduhvatu jeste da se ne zadovoljava polu-zaključcima i
da uvodi elemente stvarne, žive
dijalektike u naučne preobražaje: puni
razvoj paradigme dovodi do njene krize, kvantitativne nedoumice
(„anomalije“) se u momentu, skokovito,
pretvaraju u kvalitativno (čin negiranja paradigme), pokretanje naprijed kroz
teze i anti-teze, međusobno prožimanje pojedinačne „zagonetke“ i
modela-paradigme, tj. dijela i cjeline... No ovi elementi se utoliko pokazuju
grubljima sa svojim tonjenjem u mistifikacije i idealizam. U svom zatvorenom
„sistemu“ razvojnog puta nauke Kun zanemaruje
konkretno-istorijski položaj naučnika, predstavljajući naučnu praksu kao
odvojeni svijet koji se povinuje samo svojim arbitrarnim „zakonima“. Zakoni,
sile koje djeluju i izazivaju bilo mirovanje nauke bilo orkan revolucije,
ostaju slijepe, neshvaćene, nerazložive i neznanog porijekla... tako gutajući
praksu, genijalnost i uvid naučnika. Možda one potiču iz same prirode
stvarnosti? Ali, Kun se čuva konkretnijih epistemioloških stanovišta, pa i
smještanja nauke u cjelinu ljudskih
djelatnosti (vidjeti neubjedljivo razmatranje nauke i umjetnosti u XIII
poglavlju!).
U nesamjerljivosti smjenjujućih paradigmi i modela razumijevanja
stvarnosti teško da ostaje mjesta za stvaran, opipljiv napredak. Kidajući
suštinsku vezu nauke sa ljudskim naporom
da se živi u boljem, shvaćenom, počovječenom svijetu, ostaje nam jedan
čudovišni automatron, perpetuum mobile normalnosti i revolucija. Neke druge
zamjerke ćemo iznijeti kasnije u tekstu, skupa sa zamjekama niza drugih Kunovih
kritičara. Uz to, iznijete zamisli su vrlo malo, ako i ikako, primjenljive na
društvene nauke. No, prije iznošenja ovih stavova, trebalo bi ugrubo opisati
glavne teze „Strukture naučnih revolucija“, sa naglaskom na kontroverzni pojam
„paradigme“.
Razvojni put nauka dijeli se na pre-paradigmatsko i post-paradigmatsko
stanje, a ovo drugo opet na periode „normalne nauke“ te kriza i revolucija.
Pre-paradigmatsko stanje okarakterisano je postojanjem rivalskih škola, te
njihovim neslaganjem povodom fundamentalnih pitanja i pojmova, kao i ogromnom
masom „sirovih“, bez jasnog plana prikupljenih informacija, koje se ne interpretiraju
ili se interpretiraju na potpuno oprečne načine. Većina uglednijih naučnika
pokušava da u svojim djelima postavi osnove
nauke, što otežava rješavanje užih i konkretnijih pitanja. Ipak, neki od
ovih pokušaja, moguće potpomognut praktičnim pomacima, dovodi do formulisanja i
prihvatanja paradigme, čime je
bavljenje užim oblastima, praktičnim pitanjima, bez stalnog prepiranja između
suparnika, osciliranja teza i pojmova – konačno omogućeno. Kun predlaže čak i
neke čisto sociološke pokazatelje uspostavljanja paradigme: homogenost zajednice, njena institucionalizacija, okretanje
praktičnim pitanjima i formulisanje stručnog jezika. Ovo je početak „zrelosti“
nauke, stupanja u ciklus normalna nauka-revolucija. Rješavanje „zagonetki“
postaje individualni napor usmjeren ka konfirmaciji
ili daljoj artikulaciji teorijskog
sistema.
Uspostavljena paradigma se nastavlja razvijati, dok ne dosegne svoju
prvu krizu, obično proisteklu iz neuspjeha na određenom polju (recimo, u
slučaju ptolomejskog sistema, kalendarske greške). Ona može prevazići datu
krizu, ali se može i javiti takmac – suparnička paradigma, koja po Kunu nastaje
„sasvim naglo“, „usred noći čovjeka pritisnutog krizom“. Nova paradigma obećava
rješenje problema i prihvaćena je od jednog dijela naučne zajednice. Počinje
borba – koja se, prema knjizi, ne može voditi sasvim racionalnim sredstvima, kroz kritičku raspravu, upravo zbog
prevelikih razlika u pojmovima (tj. načinu njihovog korišćenja) i opštem
pogledu na svijet suprotstavljenih grupa. Stoga se čin prihvatanja paradigme
praktično svodi na čin vjere,
„preobraćenje“ koje daje naučniku potpuno novi univerzum – ispunjen različitim
pojavama, problemima, i metodama. Jasno je zašto su ovi stavovi naveli mnoge
kritičare da optuže Kuna za relativizovanje, pa čak i predstavljanje nauke kao
iracionalne.
Ali pojam „paradigme“ i dalje
ostaje nedovoljno razjašnjen. Do njega možemo doći dvojako: kroz konkretne upotrebe u tekstu, njegovu moć kategorizacije i
rasvijetljavanja, tj. mjesta koje zauzima u vezi s ostalim ključnim pojmovima
„Strukture naučnih revolucija“. Ipak, jasno je da se radi o pojmu koji transcedentira mnoge
disciplinarne granice, ali i „odjeljke“ stvarnosti: pojmu filozofskom,
sociološkom, praktičnom, intuitivnom. To ne mora značiti da je on eklektičan
ili naprosto loše definisan: moglo bi biti da je njegova višeznačnost posledica
zaranjanja u višedimenzionalnu, složenu i prožimajuću stvarnost. Filozofski
posmatrano, paradigma je implicitno vjerovanje o osnovnim metafizičkim
kategorijama – postojanju, saznanju, čovjeku, univerzumu, itd. – koje je
neophodno nauci kao prećutna podloga za bavljenje specifičnijim pitanjima. Može
se čak i reći da je odmicanje nauke od najopštijih
misaonih napora ka užim, jasno definisanim i sa praksom povezanih problema - razlog njenog vrtoglavog napretka. Zanimljiva
protivuriječnost: nauka, koja se toliko diči svojom racionalno-kritičkom, pa i
fleksibilnom, mišlju, zasnovana je na prihvatanju izvjesnih modela na način
koji podsjeća na čist dogmatski katehizam!
Ovo stanovište je sušta suprotnost bejkonijanskoj logičkoj indukciji,
koja smatra da je put nauke – isključivo posmatranje
„čistih“ činjenica, i formiranje teorija samo
kroz niz opservacija, „bottom-up“. Nerealističnost takve slike nauke i sam
Kun više puta naglašava: stvarnost je isuviše složena, a činjenice odveć brojne
i prožimajuće da bismo im pristupili bez teorijskog okvira (koga je i dalje
neophodno provjeriti, potvrditi).
Same činjenice – ostaju nijeme za naučnika, nizovi slova i brojki bez tumačenja koje ih predočava našoj slici
svijeta. Naravno, nikada ne možemo posmatrati sve manifestacije jedne pojave, niti biti u posjedu svih činjenica – indukcija je duboko pogriješiva, i ispravljanje pređašnje
greške ne znači nužno napredovanje ka istini (Hjum). U svom „Uvodu u filozofiju“, Viljem Džejms Erl
navodi da su mnogi protivnici poručivali Bejkonu – da može da počne svoje
posmatranje i opisivanje prirode sa svakim bogovjetnim zrncem pjeska na nekoj
plaži!, a Đuro Šušnjić u svojoj „Metodologiji“
žestoko napada pozitivističke i empirističke zastupnike. Sam Kun napominje da
paradigma određuje i pitanja koja se mogu
postavljati u okviru nauke, obećavajući njihovo razriješenje, i da ono što
je ključno za jednu paradigmu može biti potpuno irelevantno za drugu.
Još jedno moguće određenje paradigme: pragmatična, u najopštijim crtama
data „mapa“ kroz probleme sa kojima se suočava naučna zajednica. „Pragmatična“,
jer se prirodne nauke, o kojima Kun
skoro isključivo i govori, daleko češće provjeravaju u praksi, i sposobne su za
visok stepen operacionalizacije. „Mapa“, jer paradigma nikada ne rješava sve naučne nedoumice, već prije
predstavlja primamljiv uspjeh u
rješavanju jednog problema, obećavajuću
alternativu koja se nastoji primjeniti na niz drugih činjenica. U poglavljima
o normalnoj nauci, ona je okarakterisana kao bavljenje činjenicama tri tipa:
1.
one na
koje se paradigma oslanja, koje su u
glavnom fokusu naučnog rada
2.
činjenice
koje se ne poklapaju u potpunosti sa paradigmom, i predstavljaju izazov
3.
problemi
koji zahtijevaju detaljniju artikulaciju paradigme,
ili izbor između više alternativa koje ova nudi
Treći tip je i ponajčešći izvor naučne krize, ali ostaje nejasno pod
kojim uslovima se ista javlja nakon pojedinačnog
neuspjeha. Kun napominje da nipošto ne smijemo misliti na svaki neuspijeh
vodi u krizu, jer nijedna paradigma ne može riješiti sve probleme u bilo kom datom trenutku – i da je neophodan
specifičan sticaj uslova za krizu. Možda stvar treba posmatrati kao gubitak vjere u paradigmu? Stalni
neuspjeh u osvijetljavanju problema koje je obećala riješiti, poput kakvog
„djeteta koje obećava“? Ali, problemi koji ruše paradigmu najčešće nisu bili u njenom centru pažnje, jezgru
kredibiliteta, a i većina naučnika bi zacijelo rekla da ovo gledište čini
njihovu praksu – krajnje iracionalnom.
Navedimo nekoliko Kunovih citata koji bi mogli biti od pomoći:
„(...) Umesto toga, ona
(paradigma) je, kao i prihvaćena sudska presuda u građanskom pravu, objekt
dalje artikulacije i specifikacije pod novim i strožim uslovima.“
„Područja koja istražuje normalna
nauka su, razume se, malena; poduhvat o kome je reč ima drastično ograničenu
viziju. Ali, ta ograničenja, koj potiču iz poverenja u jednu paradigmu,
pokazuju se kao bitna za razvoj nauke. Usresređujući pažnju na malo područje
relativno ezoteričkih problema paradigma prisiljava naučnike da neki deo
prirode istražuju tako detaljno i duboko kako bi inače bilo nezamislivo.“
„Postojanje ove jake mreže
vezivanja – pojmovnih, teorijskih, instrumentalnih i metodoloških – glavni je
izvor one metafore koja povezuje normalnu nauku sa rešavanjem zagonetki.“
„To znači da se oni (naučnici)
mogu složiti u svojoj identifikaciji jedne paradigme, a da se ne slože ili čak
i ne pokušaju da dođu do njene potpune interpretacije ili racionalizacije.
Nedostatak standardne interpretacije ili svođenja na pravila oko kojeg je
postignuta saglasnost neće sprečiti paradigmu da rukovodi istraživanjem.“
Da li i dalje možemo tvrditi da je pojam paradigme nejasan, eklektičan?
Možda. On je uznemirujući, jer udara na tradicionalno shvatanje nauke kao
nečego što oduvijek pripaa potpuno „razumskom“ dijelu čovjeka: ne, intuitivni, prećutni aspekt paradigme
preovladava u normalnim periodima, dok je njeno propitivanje, konkretizacija –
znak krize, kaže Kun. Istorijski primjeri se, nažalost, uglavnom tiču prirodnih
nauka i teže su shvatljiva laiku: recimo da nam je Darvinovo „Porijeklo vrsta“
najbliže. Ono po mnogo čemu predstavlja oslobađanje biologije od poslednjih
pritisaka teologije, zasnivanje nove i obuhvatne slike razvoja života – koja
nudi drastično drugačiji univerzum, u kome ništa nije isto, pa čak i položaj čovjeka (božja kreacija ili proizvod prakse u prirodi?). „Porijeklo vrsta“ sistematski uvodi
elemente dinamike, procesa, suštinske materijalnosti bića - na najopštiji nivo razmatranja o samom
životu. Međutim, u Kunovoj šemi, ova slika konkretne „revolucije“ bi bila
objašnjena izolovanim, čisto naučnim razlozima, koji, u nedostatku cjeline, i
sami ostaju relativno nejasni. Istorijski materijalista bi rekao da je takvo
stanovnište, evolucionističko – organski izraslo iz fludinog društvenog svijeta
kapitala, trajno usmjerenog ka ekonomici, praktičnom i materijalnom, prožeto
konkurentskim duhom, ubijeđeno da se usavršava baš kroz antagonizam dijelova i prilagođavanje.
Evolucija je, stoga, još jedan, istina među ključnima, događaj u nizu poraza
ideoloških zamisli i predstava statičnog, staležno-feudalnog društva –
uključujući i „prirodni poredak“ uspostavljen od strane boga.
Reći, posmatrati stvari ovako, nipošto ne znači negirati
Darvina-pojedinca, genija. Ne možemo zanemariti njegov pažljivi naučni rad,
brižljivo prikupljanje materijala, bogatstvo sinteze i vizije: i taj napor jeste zbiljski korak naprijed, ka razumijevanju prirode – kroz njenu nestalnost i materijalnost.
Implikacije ovakve „paradigme“ je teško samo i nabrojati – a one se, pak,
neizbježno svrstavaju u šire filozofske okvire, koji bi mogli nadići kako
parcijalizovanost današnje nauke tako i sisteme koji stalni ljudski napor nastoje zamijeniti
„vječitim istinama“. Dakle, društvo je
okvir u kome naše tumačenje Darvina dobija puni smisao, kroz koji je Darvin
i moguć. Baš negiranje istorijskog
konteksta, materijalne podloge nauke kao specifičnog, ali integralnog dijela
društva, sintetičkih napora i istinski kvalitativnih pomaka ka boljem – ostaju bitne jednostranosti
Kunovog „sistema“:
Utoliko je jednostraniji što se više bavi isključivo prirodnim naukama.
Grubim svrstavanjem većine društvenih nauka u „nezrele“ i „pred-paradigmičke“,
Kun zatire svaku njihovu autohtonost, nonšalantno prelazeći preko činjenice da
se iste bave jednim slojem stvarnost koji
je, istina, povezan sa nižima, ali koji i funkcioniše po striktno svojim zakonima i
tendencijama. Proučavanja jednog svijeta – onog
čisto ljudskog, izgrađenog ljudskim radom na stvaranju sebe i društva – ne
bi se smjelo posmatrati kao nešto drugorazredno, već kao „nadgradnja“ – i to
dragocjena. Treba dodati i da u društvenim naukama rijetko možemo biti puki
„posmatrači“ kao u prirodnim – mada je i to diskutabilno – već da su opažanja
uslovljena, u velikoj mjeri, položajem pojedinca u strukturi društva.
Kun tvrdi da je i psihologija pred-paradigmatska nauka, ponajviše na
osnovu trajne suprotstavljenosti različitih sistema krajem XIX i u prvoj
polovini XX vijeka – strukturalističkog, bihejviorističkog, geštalt,
psihoanalize... Pri ovome, on zanemaruje činjenicu da do kakvog-takvog
jedinstva u psihologiji nije došlo neospornom
pobjedom jedne od „paradigmi“, već prije shvatanjem ograničenja svakog od sistema uzetog zasebno, kao i fokusiranjem na
konkretnije probleme. Tako je bihejviorizam bio primoran da uvede „verbalni
izvještaj“, kroz koje je na mala vrata vratio „mentalističke pojmove“, naročito
one iz indikativne introspekcije, kao i operacionalne varijable i hipotetičke
konstrukte, u vidu neobihejviorizma. Opisi fenomenološka introspekcija nerijetko
dopunjava istrživanja kognitivne psihologije, budući da su s druge strane
eksplanatornog jaza, a funkcionalizam se, zbog svoje otvorenosti različitim metodama,
nerijetko proglašava za „najmoderniji“ od starih sistema. Možemo reći da
brojnost starih sistema odgovara složenosti
predmeta psihologije – misterioznog pojedinca i njegovog uma – kao i gustim
vezama psihologije sa drugim disciplinama – od filozofije do fiziologije.
Bogata paleta Kunovih kritičara, od Karla Popera do Imre Lakatoša, i
sama se razilazi. Za Popera, nauka je kritičko mišljenje, stalno opovrgavanje
paradigmi kroz „krucijalne eksperimente“. I u normalnim periodima, postoje
suparničke paradigme, koje se nemilice nadmeću, i to je zdrava napetost u
razvoju nauke. Lakatoš insistira da poraz nijedne teorije nije trajan ili
apsolutan: već da su relativni argumenti
jedne grupe zastupnika odnijeli još jednu relativnu
pobjedu. Fajerbend, pak, naznačava mogućnost usavršavanja postojećih teorija, koje mogu izaći na kraj sa krizama i anomalijama.
Na kraju, navedimo dvije kraće „zamjerke“, možda i meta-prirode, Kunovom
radu. Da li sama Kunova koncepcija nauke ima status „paradigme“? Da li nam Kun
nudi „paradigmu“ filozofije nauke? I to jednu pomalo pretencioznu: koja tvrdi
da ispravno, u skladu sa stvarnošću, kategoriše
i objašnjava naučni razvoj? I još nešto: zašto zaobilaziti pitanje otkrivanja, dovođenja „revolucija“ na
svijetlo, na uvid naučne misli? Kako samosvijest
o procesu (kod učesnika) mijenja sam proces?